“Take down the frame”: the history of a performative photography

Authors

  • Cora Gamarnik Universidad de Buenos Aires; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.438

Abstract

On March 24, 2004, President Néstor Kirchner ordered to take down the frames with the photos of the dictators Jorge Rafael Videla and Reynaldo Bignone, former directors of the Colegio Militar and de facto presidents during the last civil-military dictatorship (1976 to 1983), to be taken down from the Patio de Honor del Colegio Militar. Taking down the pictures was a didactic and at the same time instructive act, an action that reduced the original power of the images to show a change of era, the need to refound the armed forces under the premises of human rights. In Bredekamp's (2017) terms, it was an iconic act and, in this particular case, a substitute iconic act. One image was downloaded to produce another. Taking down the paintings was also an iconoclastic act. Images were removed from their place of honor as a form of “creative destruction” (Mitchell, 2017) to generate new images. The action that operated on a symbolic level was synthesized above all in three photographs and in a live television broadcast that was later reproduced in documentaries, news programs and TV shows. The political power of this photograph oscillates between a double power. The possibility of condensing one story and at the same time promoting another. In that sense, it became a performative image. The article describes the details surrounding the action of downloading the pinctures and the subsequent events. Analyze the resulting photographs, their conditions of possibility, the drifts and disputes that arose from that act. The image was incorporated with its own force into the political debate, helped build a militant identity based on that symbol and continues to influence current Argentine political life and the struggles for memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acebey Marinaro, Juan Cruz (2023). El liderazgo presidencial de Néstor Kirchner: de la debilidad a la fortaleza a partir de la conquista de recursos de poder, Revista Argentina de Ciencia Política. Vol. 1. Núm. 31. pp. 344-362.

Agamben, G. (2010). De signatura rerum. Sobre el método. Barcelona: Anagrama

Anderson, Benedict (1991). Imagined communities: reflections on the origin and Spread of nationalism. London: Verso.

Andriotti Romanin, Enrique y Salvador, Enrique (2015). ¿Cooptación, oportunidades políticas y sentimientos? Las Madres de Plaza de Mayo y el gobierno de Néstor Kirchner. Polis. Revista Latinoamericana, 39. https://doi.org/10.4067/S0718-65682014000300011

ARGRA (Asociación De Reporteros Gráficos De La República Argentina) (2014). 30 años de fotoperiodismo en democracia. Ciudad de Buenos Aires.

Austin, John (1962 [1971]). Cómo hacer cosas con palabras, Barcelona: Paidós.

Barragán-Romero, A. I. (2017). Propaganda Fotográfica. La imagen al servicio del poder. Sevilla: Advook. Buenos Aires: Miluno.

Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bcgx

Boehm, Gottfried (2016). ¿Cómo generan sentido las imágenes? Edición, traducción, notas y glosario de Linda Báez Rubí. México: Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM.

Bredekamp, H. (2017). Teoría del acto icónico. Madrid: Akal.

Bugge, Víctor (2024, 2 de octubre). Entrevista de Cora Gamarnik.

Burke, Peter (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Bustamante, Javiera y Olivares, Óscar (2023). "Cobardes, desadaptados y antichilenos": intervenciones públicas y resignificación del Monumento Baquedano durante la revuelta popular en Chile. Antropologías del Sur. vol. 10. no. 19. Santiago https://doi.org/10.25074/rantros.v10i19.2365

Cámara de Diputados (2013). Proyectos presentados. Trámite parlamentario N.º 20. Recuperado de: https://www4.hcdn.gov.ar/dependencias/dsecretaria/NUEVO/Periodo2013/TP2013/2013_tp0020.htm

Cerutti, María Eugenia (2023) Reportaje. Anfibia. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=lDj2aGzywSY

Cerutti, María Eugenia (2024, junio). Entrevista realizada por Cora Gamarnik.

Cuba en Resumen (2024). Se cumplen en Argentina 20 años del día en que Néstor Kirchner hizo descolgar el cuadro de Videla y Bignone. Recuperado de: https://cubaenresumen.org/2024/03/23/se-cumplen-en-argentina-20-anos-del-dia-en-que-nestor-kirchner-hizo-descolgar-el-cuadro-de-videla-y-bignone/

Devoto, Jorge Héctor (2020). Néstor: El hombre que cambió todo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Planeta.

Didi Huberman, Georges (2017). Conferencia de inauguración de la cátedra de Políticas de las Imágenes. Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). 16 de junio. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=daMFnwuwPJw

Forster, Ricardo (2011). El kirchnerismo vino a enloquecer la historia. Entrevista de Sebastián Scolnik. La Biblioteca. N.º 11. El presente como historia 2001-2011.

Freedberg, D. (2017). Iconoclasia: historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Buenos Aires: Sans Soleil.

Freund, Gisèle [2008 (1974)], La fotografía como documento social, Barcelona: Gustavo Gili. [Título original primera edición: Photographie et Société, París, Seuil].

Fort, Federico Ignacio (2022). ¿Solo imágenes de propaganda?: La construcción de las identidades políticas del Estado Islámico en su producción audiovisual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo. https://doi.org/10.55778/ts878852775

GAMARNIK, Cora (2014, 14 de octubre), "Las patas en la fuente": una foto que insiste en ser revelada, revista Haroldo. Recuperado de: https://revistaharoldo.com.ar/nota.php?id=657

Kirchner, Néstor (2004). Palabras del Presidente de la Nación, Dr. Néstor Kirchner, en el Colegio Militar de la Nación, 24 de marzo de 2004, Recuperado de: https://www.casarosada.gob.ar/informacion/archivo/24548-blank-63910986

Le Goff, Jacques (1985). Documento /monumento. En: Memória-História, Enciclopédia Einaudi, vol. I. Lisboa, Imprensa Nacional - Casa da Moeda.

Malosetti Costa, Laura (2022). Retratos públicos. Pintura y fotografía en la construcción de imágenes heroicas en América Latina desde el siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Mauad, Ana María (1996), A través da Imagem: Fotografia e História Interfaces. Revista Tempo, Río de Janeiro, vol. 1, N° 2, pp. 73-98.

Mitchell, W. J. T. (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones.

Museo Sitio De Memoria ESMA (2021). El caso de la familia Cerutti de Chacras de Coria. Recuperado de: http://www.museositioesma.gob.ar/item/el-caso-de-la-familia-cerutti-de-chacras-de-coria/

Ohanian, Bárbara (2018). Condiciones de posibilidad y efectos de poder de la articulación entre memoria y derechos humanos en la presidencia de Néstor Kirchner. [Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Sociales-Universidad de Buenos Aires]. Disponible en: http://repositorio.sociales.uba.ar/collections/show/3

Pollak, Michael (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. La Plata: Ediciones Al Margen.

Programa Memoria En Movimiento, UNSAM (2012). 76.11 fotos: El otro lado de la cámara. Buenos Aires: Universidad Nacional de San Martín.

Quaretti, Lucía (2024). La política de derechos humanos en Argentina: una lectura lefortiana de la escena de su deliberación. Anacronismo e Irrupción, 14(26), 119-154. https://doi.org/10.62174/aei.9664

Romão, Luciana (s/f), Los monumentos al Gral. Julio A. Roca en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y en San Carlos de Bariloche, TeseoPress

Sánchez Mariño, Joaquín y Zocchi, Julián (2023), El cuadro, Planeta, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Soto-Calderón, Andrea (2020). La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9

Sturken, Marita (2017, junio) (s.n.t.). Memorias enmarañadas. La guerra en Vietnam, la epidemia del SIDA y la política de la memoria. pp. 1-17 (fotocopia). Postdata. vol. 22. N.° 1. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Torras, Verónica (2015). Los Derechos Humanos en las disputas de la Historia. En Centro de Estudios Legales y Sociales. Derechos Humanos en Argentina: Informe 2015. Buenos Aires: Siglo XXI.

Traverso, Enzo (2007). Historia y memoria. Notas sobre un debate, en Florencia Levín y Marina Franco (comps.). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós.

Vauday, Patrick (2009). La invención de lo visible. Buenos Aires: Letranómada. Citado en Andrea Soto-Calderón (2020). La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Vázquez, Melina y Vommaro, Pablo (2012). Con la fuerza de la juventud: aproximaciones a la militancia kirchnerista desde La Cámpora. En Germán Pérez y Ana Natalucci (eds.). Vamos las bandas: organizaciones y militancia kirchnerista, pp. 149-174. Buenos Aires: Nueva Trilce.

Wainfeld, Mario (2016). Kirchner. El tipo que supo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Warburg, Aby (2019 [2014]). La pervivencia de las imágenes. Prólogo, traducción y notas de Felisa SANTOS. Buenos Aires: Miluno. pp. 11-24.

Yabkowski, Nuria (2017, junio), Los sentidos del Estado en la identidad kirchnerista, Postdata vol. 22. N.° 1. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-96012017000100004

Published

2024-12-23

How to Cite

Gamarnik, C. (2024). “Take down the frame”: the history of a performative photography. Anuario De La Escuela De Historia, (41). https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.438