Photography in the Return from Exile in Montevideo. The Case of Prisma - Latin American Image Agency (1986-1992)

Authors

  • Alexandra Nóvoa Centro de Fotografía de Montevideo; Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.440

Abstract

The Uruguayan photographic landscape in the 1980s can be approached through multiple experiences that played an incidental role in shaping it. One of the unique aspects of this period—particularly within the region—was the return of a group of people who, during their political exile abroad, gained training and experience in various areas of photography. Building on these experiences, some chose to develop different photographic projects in Montevideo. This article presents, for the first time, an exploration of the diverse paths taken within the photographic field by some of those returning from exile, primarily through their testimonies. It examines the photojournalistic, documentary, and educational initiatives they established in Montevideo. Additionally, it aims to understand how the intersection and blending of the photographic practices of those returning from exile with those already active in the capital led to labor transformations and new discussions about documentary and press photography. As a specific example, the study will focus on Prisma, an image agency for Uruguay and Latin America created by a group of Uruguayan photographers who returned from exile, in collaboration with others already working in Montevideo—an unprecedented experience for the Uruguayan photographic field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica.

Bonilla, O. (2022) Prisma. Agencia de Imágenes de América Latina, Memoria fotográfica. Entrevista a ex integrantes de la Agencia Prisma (1986-1992), CdF. https://cdf.montevideo.gub.uy/actividad/memoria-fotografica-entrevista-ex-integrantes-de-la-agencia-prisma-1986-1992

Broquetas, M. (2018), La fotografía periodística en tiempos de movilización social, autoritarismo y dictadura (1959-1985). En Broquetas, M. & Bruno, Mauricio (coords), Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales (Tomo II. 1930-1990), CdF Ediciones, pp. 198 - 251.

Centro de Fotografía (2023). Ana Casamayou. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2017). Annabella Balduvino. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (20232. Carlos Contrera. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2024). Carlos Sanz. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2022). Daniel Caselli. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2016). Diana Mines. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Magdalena Broquetas. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2018). Jorge Ameal. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2019). Juan Ángel Urruzola. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2018). Nancy Urrutia. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2024). Oscar Bonilla. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (2018). Panta Astiazarán. Fotografía Contemporánea Uruguaya. Entrevista de Alexandra Nóvoa. Montevideo: CdF Ediciones.

Centro de Fotografía (06 de setiembre de 2022), Memoria fotográfica: Ana Casamayou. Entrevista de Mauricio Bruno. [Archivo de Vídeo]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=nC0JMb6P3XE&t=4537s

Centro de Fotografía (26 de julio de 2022). Memoria fotográfica: ex integrantes de la Agencia Prisma. Oscar Bonilla, Rodolfo Musitelli y Daniel Caselli. Entrevista de Alexandra Nóvoa. [Archivo de Vídeo]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=nDjLyjlnj74&t=272s

Centro de Fotografía (08 de noviembre de 2022), Memoria fotográfica: Armando Sartorotti. Entrevista de Alexandra Nóvoa. [Archivo de Vídeo]. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=SK0lmzG2cLg&t=124s

Centro de Fotografía (2024) Relatos revelados. Testimonios de la fotografía uruguaya: Guillermo Robles. Entrevista de Mauricio Bruno. Montevideo. CdF.

Centro de Fotografía (2023) Relatos revelados. Testimonios de la fotografía uruguaya: Ricardo Giusti. Entrevista de Jazmina Suárez. Montevideo. CdF.

Centro de Fotografía (2024) Relatos revelados. Testimonios de la fotografía uruguaya: Fredy Navarro. Entrevista de Jazmina Suárez. Montevideo. CdF.

Centro de Fotografía (2024) Relatos revelados. Testimonios de la fotografía uruguaya: Sengo Pérez. Entrevista de Jazmina Suárez. Montevideo. CdF.

Concha, J. P. (2013). Conciencia luminosa e intimidad como acto performático en la fotografía documental chilena contemporánea. Revista Chilena de Antropología Visual (22), 1-45. Recuperado de https://repositorio.uc.cl/handle/11534/31456

Delacoste, G. (2016). El ochentismo. En De Giorgi, Á & Demasi, C. (coord.), El retorno a la democracia. Otras miradas, Montevideo: Fin de Siglo.

Delgado, L. (Ed.). (2014) Cultura y comunicación en los ochenta, Cuaderno de Historia 13. Montevideo: Biblioteca Nacional. Recuperado de http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/handle/123456789/50904

Gamarnik, C (2020). El fotoperiodismo en Argentina. De Siete Días Ilustrados a la agencia Sigla. Ediciones ArtexArte. Buenos Aires.

Lemagny, J, Rouillé, A. (Coord.) (1988) Historia de la Fotografía. Alcor. Barcelona.

La diaria, Contigo a la distancia, Montevideo. 17/07/2015. https://ladiaria.com.uy/articulo/2015/7/contigo-en-la-distancia/

Lastra, S. (2017). Los retornos del exilio: memorias, críticas y olvidos de las políticas estatales en Argentina y Uruguay. FAHCE-UNLP. Revista electrónica de estudios latinoamericanos, vol. 15, núm. 59, pp. 1-18, Universidad de Buenos Aires.

Manzano, V., & Sempol, D. (2020). Volver a los ochenta. Contemporánea, 10(1), 11-18. Recuperado de https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/cont/article/view/636

Mauad, A. (2013). Imágenes contemporáneas: Experiencia fotográfica y memoria en el Siglo XX. Acta Poética 34-1, Enero-Junio, pp. 39-60. https://doi.org/10.1016/S0185-3082(13)72392-7

Mines, D. (2009) La fotografía expósita. Apuntes sobre la construcción de la fotografía uruguaya contemporánea (1966-1985). Montevideo: Revista Dossier.

Mines, D. Urruzola (1986). Los ojos del desexilio. Jaque. Montevideo.

Monteiro, Ch. (2015). El campo de la fotografía y las imágenes del Brasil en los años 1970-80: Entre el fotoperiodismo y la fotografía documental. Artelogie n° 7. https://doi.org/10.4000/artelogie.1086

Musitelli, R. Entrevista inédita realizada por Mercedes Blanco. CdF. 03 de diciembre 2020.

Nóvoa, A. (2018), Hacia una fotografía contemporánea. La renovación del Foto Club Uruguayo y el surgimiento de la fotografía "de autor" (1966-1990). En Broquetas, M. & Bruno, Mauricio (coords), Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales (Tomo II. 1930-1990), CdF Ediciones, pp. 288 - 327.

Nóvoa, A. (2018), La fotografía en el terreno del arte. Amateurismo y modernidad (1930-1967). En Broquetas, M. & Bruno, Mauricio (coords), Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales (Tomo II. 1930-1990), CdF Ediciones, pp. 288 - 327.

Pérez, S. (2011). Apuntes sobre fotografía argentina a fin de siglo: hacia la construcción de un mercado. Artículos de investigación sobre fotografía. Montevideo: CdF Ediciones.

Pérez, S. (2020). Imágenes latentes: fotografía argentina de los ochenta. Buenos Aires: La Minga, UBA Sociales. https://doi.org/10.14483/16579089.14572

Rigat, L. (2020). Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la reconfiguración de las prácticas fotográficas. Dixit, 32, 33-45. Recuperado en https://doi.org/10.22235/d.vi32.2108

Scaraffuni, L. (2020). Lo político y la cultura: de la censura al surgimiento de nuevas expresiones culturales en el Montevideo de la transición democrática. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación Nº143. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i143.4228

Sougez, M. (coord.) (2007) Historia general de la fotografía. Madrid. Manuales Arte Cátedra.

What. Entrevista a Jorge Ameal. 14 de febrero de 2017. https://what.com.uy/entrevistas/jorge-ameal/

Published

2024-12-23

How to Cite

Nóvoa, A. (2024). Photography in the Return from Exile in Montevideo. The Case of Prisma - Latin American Image Agency (1986-1992). Anuario De La Escuela De Historia, (41). https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.440