The history´s stones. Materiality, memories and uprising in the photographic artifacts La Casita and 88 Pedazos

Authors

  • Natalia Fortuny Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.436

Abstract

The photographic installation La Casita (2021), by Rolando Castro from Chubut, is made up of photographic images printed on floors and walls fragments of the former clandestine detention center Regimiento de Infantería N° 8 Gral. O´Higgins, a construction located behind of the Comodoro Rivadavia airport that was demolished prior to becoming a memorial site. The photographs´s book 88 piezas (2018 and 2022, Editorial La Balsa) by the artist Federico Paladino presents the remains of an urban revolt: the stones thrown in the protest against the pension reform bill discussed in Congress on December 18, 2017, during the government of Mauricio Macri. This are works -material and visual- that turn to photography for the reconstruction and salvage of remains. What do these photographic artifacts bring about what these stones attested? What meanings do they tie into these remains? In what way do the photographic production strategies of these works highlight the material condition in each image?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batchen, G. (2004). Forget me not. Photography & Remembrance. Nueva York: Princeton Architechtural Press.

Brunetto, Santiago (2019). "Permanencia del conflicto, pervivencia de las imágenes". En Avatares, 18, 19 (diciembre de 2019).

Caillois, Roger (2016). Piedras. Madrid, Siruela.

Didi-Huberman, Georges (2014). Cortezas. Santander: Shangrila Ediciones.

Didi-Huberman, Georges (2017). Sublevaciones. Buenos Aires: UNTREF.

Edwards, E. y J. Hart (2004). Photographs Objects Histories. On the Materiality of Images. Nueva York: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203506493

Fortuny, Natalia (2014). Memorias fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. Buenos Aires: La Luminosa.

Fortuny, Natalia (2016). "Nuevas arquitecturas de la imagen: Forensis en Fundación Proa". Revista Altas Imaginarios Visuales. Santiago de Chile, Marzo 2016.

Fortuny, Natalia (2021). Arder con lo real. Fotografía contemporánea entre la historia y lo político. Buenos Aires: Ediciones ArtexArte.

Galay, Julián (2022) "Sin título". En Paladino, Federico: 88 pedazos. Buenos Aires, La Balsa Editora.

Gamarnik, Cora (2022). "El rol del fotoperiodismo en la larga postdictadura en Argentina (1983-2002)". En Yujnovsky, Inés (coord.): Historias Latentes: perspectivas de la fotografía en América Latina. Buenos Aires, Ampersand.

Guindi, Betina. "La persistencia política del fotoperiodismo en épocas de autoritarismo y predominio digital", en Observatorio Latinoamericano y Caribeño, Vol. 3, Núm. 2 (2019).

Lacroix, Pablo (2020). Oasis en el Desierto. Santiago, Dudo Ediciones.

Luttringer, Paula (2011), "Entrevista personal", 2 de agosto. Mimeo.

Paladino, Federico (2018) (2022). 88 pedazos. Buenos Aires, La Balsa.

Robles de la Pava, Juliana (2022). "Materialidad fotográfica. Notas sobre una teoría del entre". En Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA). N°20 Primer semestre 2022, pp 56-71.

Robles de la Pava, Juliana y Clara Tomasini (comps.) (2022). La profundidad de las superficies. Estudios sobre materialidad fotográfica. Buenos Aires, Ediciones ArtexArte.

Published

2024-12-23

How to Cite

Fortuny, N. (2024). The history´s stones. Materiality, memories and uprising in the photographic artifacts La Casita and 88 Pedazos. Anuario De La Escuela De Historia, (41). https://doi.org/10.35305/aeh.vi41.436