Towards a critical history. Notes on the theses of Walter Benjamin

Authors

  • Roberto Pittaluga Instituto de Estudios Históricos y Sociales de La Pampa Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de La Pampa Instituto de Investigación en Historia y Ciencias Sociales Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Universidad Nacional de La Plata Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35305/aeh.vi39.404

Abstract

This paper explores some of the epistemological and political dimensions of Walter Benjamin's elaborations on history, as they constitute indispensable elements for thinking the foundations and deploying the practices of a critical history. Starting from the seventh thesis contained in the posthumous "On the Concept of History", and in particular the idea of "brushing history against the grain", its implications for a materialist historiography are examined. To this end, we reflect on the relations between past and present that it proposes, as well as on the figurative resources and the praxis that sustain this historiographical revolution.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio (2006-007). "¿Qué es lo contemporáneo?". Mimeo: traducción de Verónica Nájera. http://salonkritik.net/08-09/2008/12/que_es_lo_contemporaneo_giorgi.php

Agamben, Giorgio (2009). Signatura rerum. Sobre el método. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Anderson, Dag T. (2014). "Destrucción/Construcción". En Opitz, Michael & Wizisla, Erdmut. Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las cuarenta (361-415).

Benjamin, Walter (1988). Diario de Moscú. Madrid: Taurus.

Benjamin, Walter (1992). Cuadros de un pensamiento. Buenos Aires: Imago-Mundi.

Benjamin, Walter (1995). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: ARCIS-LOM.

Benjamin, Walter (1998). Imaginación y sociedad. Iluminaciones I. Madrid: Taurus.

Benjamin, Walter (1999). Sobre algunos temas en Baudelaire. Buenos Aires: Leviatán.

Benjamin, Walter (1999a). Tentativas sobre Brecht. Iluminaciones III. Madrid: Taurus.

Benjamin, Walter (2002). Paris, capitale du XIXe siècle. Le Livre des Passages. Paris: Les Éditions du Cerf. https://doi.org/10.1522/cla.bew.par

Benjamin, Walter (2008). El narrador. Santiago de Chile: Metales pesados.

Benjamin, Walter (2009). "El origen del «Trauerspiel» alemán". En Obras, I/1 (217-459). Madrid: Abada.

Benjamin, Walter (2009a). "Introducción a «Los retrocesos de la poesía» de Carl Gustav Jochmann". En Obras, II/2 (182-196). Madrid: Abada.

Benjamin, Walter (2009b). "J. P. Hebel: «Schatzkästlein des rheinischen Hausfreunde»". En Obras, II/2 (238). Madrid: Abada.

Benjamin, Walter (2009c). "Johann Peter Hebel. 3". En Obras, II/ 2 (247-252). Madrid: Abada.

Bolle, Willi (2014). "Historia". En Opitz, Michael & Wizisla, Erdmut. Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las cuarenta (527-590).

Buck-Morss, Susan (1995). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: La balsa de la medusa.

Chakrabarty, Dipesh (2000). Provincializing Europe. Poscolonial Thought and Historial Difference. Princeton y Oxford, Princeton University Press.

Didi-Huberman, Georges (2006). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Didi-Huberman, Georges (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Hall, Chaterine y Rose, Sonia O. (eds.) (2006). At Home with the Empire: Metropolitan Culture and the Imperial World. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511802263

Honold, Alexander (2014). "Narración". En Opitz, Michael & Wizisla, Erdmut. Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las cuarenta (793-844).

Löwy, Michael (2003). Walter Benjamin. Aviso de incendio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Mate, Reyes (2006). Medianoche en la historia. Comentarios a las Tesis de Walter Benjamin «Sobre el concepto de historia». Madrid: Trotta.

Missac, Pierre (1997). Walter Benjamin: de un siglo al otro. Barcelona: Gedisa.

Moses, Stephane (1997). El Ángel de la historia. Rosenzweig, Benjamin, Scholem. Madrid: Cátedra/Universitat de València.

Oberti, Alejandra y Pittaluga, Roberto (2006). "Benjamin o la cita revolucionaria con el pasado". En Memorias en montaje. Escrituras de la militancia y pensamientos sobre la historia. Buenos Aires: El cielo por asalto (192-211).

Oyarzún Robles, Pablo (1995). "Cuatro señas sobre experiencia, historia y facticidad. A manera de introducción". En Benjamin, Walter, La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: ARCIS-LOM (5-44).

Oyarzún Robles, Pablo (2008). "Introducción". En Benjamin, Walter (2008). El narrador. Santiago de Chile: Metales pesados (7-52).

Ricœur, Paul (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.

Roudinesco, Élisabeth (1990). Feminismo y revolución. Théroigne de Méricourt. Barcelona: Península.

Silvia Rivera Cusicanqui (1987). "El potencial epistemológico y teórico de la historia oral: de la lógica instrumental a la descolonización de la historia". Temas Sociales, 11 (49-64).

Sazbón, José (2002). "La historia en las «Tesis» de Benjamin: problemas de interpretación". En Historia y representación. Quilmes: UNQUI (179-189).

Sazbón, José (2002a). "Historia y paradigmas en Marx y Benjamin". En Historia y representación. Quilmes: UNQUI (156-178).

Scott, Rebecca J. y Hébrard, Jean M. (2012). Freedom Papers. An Atlantic Odyssey in the Age of Emancipation. Cambridge (MA): Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674065161

Trouillot, Michel-Rolph (2011). "Universales nordatlánticos: ficciones analíticas, 1492-1945". En Saurabh Dube (coord.). El encantamiento del desencantamiento. Historias de la modernidad. México: El Colegio de México (49-72).

Voigt, Manfred (2014). "Cita". En Opitz, Michael & Wizisla, Erdmut. Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las cuarenta (159-195).

Weigel, Sigrid (1999). Cuerpo, imagen y espacio en Walter Benjamin. Una relectura. Buenos Aires: Paidós.

Wohlfarth, Irving (1999). Hombres del extranjero. Walter Benjamin y el Parnaso judeoalemán. México: Taurus.

Published

2023-12-01

How to Cite

Pittaluga, R. (2023). Towards a critical history. Notes on the theses of Walter Benjamin. Anuario De La Escuela De Historia, (39). https://doi.org/10.35305/aeh.vi39.404